Klart urimelige standardvilkår
Ved standardvilkår forstås vilkår, som ikke har været genstand for individuel forhandling. Dette anses for at være tilfældet, når et kontraktvilkår er udarbejdet af den erhvervsdrivende på forhånd, og forbrugeren dermed ikke har haft nogen indflydelse på indholdet. Dette vil navnlig være vilkår i en standardkontrakt, f.eks. salgs- og leveringsbetingelser.
Det er hensigten med bekendtgørelsen, at den skal være målrettet oplagte tilfælde af urimelige standardvilkår, hvor den civilretlige sanktion i form af ugyldighed ikke udgør en tilstrækkelig effektiv og afskrækkende sanktion.
Bekendtgørelsen indeholder 36 standardvilkår, der betragtes som klart urimelige, herunder standardvilkår, der:
- Udelukker eller væsentligt begrænser forbrugerens rettigheder i tilfælde af den erhvervsdrivendes misligholdelse,
- Udelukker eller væsentligt begrænser den erhvervsdrivendes erstatningsansvar over for forbrugeren, herunder bl.a. vilkår, der fastsætter en øvre beløbsmæssig grænse for den erhvervsdrivendes erstatningsansvar,
- Giver den erhvervsdrivende ret til ensidigt at afgøre, om parterne helt eller delvist har opfyldt deres forpligtelser ifølge aftalen,
- Giver den erhvervsdrivende ret til at foretage væsentlige ændringer af aftalen til skade for forbrugeren uden forbrugerens aktive accept, hvis betingelserne herfor ikke er opfyldt,
- Bestemmer, at forbrugeren har accepteret et eller flere vilkår, som forbrugeren ikke er eller har haft en reel mulighed for at gøre sig bekendt med forud for aftaleindgåelsen,
- Forbyder forbrugeren at udtale sig om aftaleforholdet (tavshedsklausuler), og
- Bestemmer, at retssager, som udspringer af aftaleforholdet, skal anlægges et andet sted end forbrugerens hjemting.
Bødens størrelse og tilsyn
Bødens størrelse fastsættes i henhold til straffelovens regler. Der lægges derfor bl.a. vægt på lovovertrædelsens grovhed og på den opnåede eller tilsigtede fortjeneste eller besparelse ved anvendelsen af det klart urimelige standardvilkår.
Hvis det klart urimelige vilkår kan skade kollektive interesser for forbrugere i mindst to EU-medlemsstater ud over Danmark, kan bøden udgøre op til 4% af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de berørte medlemsstater.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, om erhvervsdrivende anvender klart urimelige standardvilkår.