Forretningsbetingelser og oplysningspligt

Om os

1. FORRETNINGSBETINGELSERNES OMRÅDE

1.1 Forretningsbetingelserne gælder for alle advokatopgaver, som Poul Schmith udfører for kunden, medmindre kunden har indgået anden skriftlig aftale for den pågældende opgave med os.

1.2 Forretningsbetingelserne er fraveget for de advokatopgaver, som firmaet udfører som Kammeradvokat for statsinstitutioner m.v. i henhold til sin aftale med Finansministeriet. Vi henviser herom til Poul Schmith/Kammeradvokaten | Kammeradvokataftalen

2. ADVOKATER OG ØVRIGE JURIDISKE MEDARBEJDERE

2.1 Enhver advokat i Poul Schmith er beskikket som advokat af Civilstyrelsen i Danmark og er en del af Advokatsamfundet.

2.2 Herudover beskæftiger vi erhvervsjuridiske fuldmægtige og rådgivere, som på lige fod med firmaets advokater og advokatfuldmægtige betjener firmaets kunder i alle forhold, bortset fra den opgave der ligger i at give møde ved domstolene.

2.3 Se vores partnere og juridiske medarbejdere på www.poulschmith.dk under personer.

3. UDFØRELSE AF ADVOKATOPGAVEN

3.1 Poul Schmith definerer opgaven for kunden i samarbejde med kunden. En opgave kan omfatte én eller flere advokatydelser for den samme kunde eller for flere kunder.

3.2 Poul Schmith, herunder firmaets partnere og juridiske medarbejdere, udfører opgaven i overensstemmelse med kravene til adfærd og etik i retsplejelovens regler om advokater og Advokatrådets advokatetiske regler.

3.3 Poul Schmith bestræber sig altid på at levere det højest mulige niveau af kvalitet i den rådgivning, som vi yder til vores kunder. Det sikrer, at vi tilfører alle sager den nødvendige faglige ekspertise, at vi behandler alle sager i et samarbejde mellem en kompetent sagsansvarlig, som står for det daglige arbejde, og en erfaren sagspartner, som bl.a. påser styring af sagen, og at vi i øvrigt varetager opgaven for kunden i overensstemmelse med kundens krav og forventninger. Det sikrer også, at kunden har mulighed for at få behandlet en klage vedrørende sagens behandling i vores interne klagesystem.

3.4 Poul Schmith returnerer kundens originale sagsakter, når opgaven er udført, og vi arkiverer egne sagsakter i mindst fem år.

4. HONORAR M.V.

4.1 Poul Schmith fastsætter honoraret ud fra en samlet vurdering, hvori bl.a. indgår dels ressourceforbruget, herunder den medgåede tid, anvendte specialkompetencer, om opgaven er udført under meget stramme tidsfrister eller uden for normal arbejdstid, dels det med sagen forbundne ansvar, sagsgenstandens størrelse, sagens betydning for kunden og det opnåede resultat. Vi kan anmode kunden om at indbetale et depositum for vores honorar.

4.2 Kunden betaler udover honoraret omkostninger og udlæg, som vi har afholdt som led i udførelsen af opgaven, herunder f.eks. afgifter og gebyrer, rejse- og opholdsudgifter samt visse kopierings- og forsendelsesudgifter. Det afhænger af beløbets størrelse, om vi udlægger beløbet for kunden, eller om vi beder om forudbetaling af beløbet.

4.3 Betalingsbetingelserne er netto 21 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling beregner vi renter i overensstemmelse med rentelovens regler.

4.4 Kunden kan efter anmodning få et honoraroverslag, inden vi begynder på opgave, hvis det er muligt ud fra opgavens karakter. I forbrugerforhold giver vi altid kunden oplysninger om honoraret, inden vi begynder på opgaven.

4.5 Poul Schmith forvalter alle kundemidler i henhold til Advokatsamfundets regler. Tilskrevne renter på klientkontoen tilfalder således kunden, ligesom eventuelle tilskrevne negative renter på klientkontoen afholdes af kunden. Indeståender på klientkonti er omfattet af det generelle loft på EUR 100.000, som er fastsat i lov om en indskyder- og investorgarantiordning for dækning i tilfælde af det kontoførende pengeinstituts økonomiske sammenbrud. Grænsen gælder for det samlede indskud i det pågældende pengeinstitut. Har kunden andre indskud i pengeinstituttet end de midler, der er indsat på klientkonti, gælder maksimumgrænsen således for det samlede indskud. Advokatfirmaet Poul Schmith har ikke noget ansvar for indskud på klientbankkonti, hvis et pengeinstitut bliver nødlidende.

5. FORTROLIGHED, HABILITET, INSIDERHANDEL OG ANTI-HVIDVASK COMPLIANCE

5.1 Alle partnere og medarbejdere i Poul Schmith har tavshedspligt i relation til uvedkommende med hensyn til indhold og karakter af firmaets sager samt oplysninger i øvrigt fra kunden og om kunden, medmindre den pågældende oplysning efter omstændighederne ikke er af fortrolig karakter. Vi har etableret særlige sikkerhedsprocedurer til sikring af sensitivt og fortroligt materiale.

5.2 Poul Schmith har etableret særlige regler og procedurer, som har til formål at imødegå interessekonflikter ved modtagelsen af sagen og at håndtere interessekonflikter, som eventuelt måtte opstå undervejs.

5.3 Alle i Poul Schmith er omfattet af værdipapirhandelslovens forbud mod insiderhandel. Det er firmaets og firmaets partneres og medarbejderes ansvar ikke at misbruge den viden vi får i forbindelse med vores arbejde. Vi har etableret interne procedurer til forebyggelse af insiderhandel.

5.4 Alle i Poul Schmith er omfattet af reglerne i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. Vi skal derfor bl.a. indhente og opbevare oplysninger til identifikation af kunden og oplysninger om kundens ejer- og kontrolstruktur til identifikation af de reelle ejere, hvis kunden er en juridisk person.

6. ANSVARSBEGRÆNSNING

6.1 Poul Schmith er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler med de i dette afsnit anførte undtagelser og begrænsninger.

6.2 Poul Schmith rådgiver alene efter dansk ret, medmindre andet er aftalt med kunden.

6.3 Poul Schmiths erstatningsansvar over for kunden er begrænset til 10 gange honoraret for den pågældende advokatopgave, dog højst DKK 50 mio. og sådan, at en kunde højst kan modtage DKK 75 mio. i erstatning for samtlige erstatningskrav, som kunden har rejst inden for det samme eller det umiddelbart efterfølgende kalenderår.

6.4 Kunden skal holde Poul Schmith skadesløs, i den udstrækning Poul Schmith over for tredjemand pålægges ansvar, der udspringer af arbejde for kunden, og som sammen med eventuelle krav fra kunden overstiger begrænsningerne i punkt 6.3, eller som Poul Schmith ikke er ansvarlig for over for kunden.

6.5 Poul Schmith er ikke erstatningsansvarlig for tab eller skader, der er forårsaget af eller direkte eller indirekte kan sættes i forbindelse med en informationssikkerhedshændelse eller fejl eller nedbrud i Poul Schmiths IT-systemer, eller driftstab, tidstab, avancetab, tab af data, mistet goodwill og enhver anden form for indirekte tab, eller tab som følge af et kontoførende pengeinstituts økonomiske sammenbrud.

6.6 Poul Schmith er ikke erstatningsansvarlig for og hæfter heller ikke for andre rådgivere, som vi efter aftale med kunden har overladt dele af opgaven til, eller som kunden har antaget efter vores henvisning.

6.7 Kunden kan kun rejse krav mod Poul Schmith og ikke mod de enkelte partnere eller andre juridiske medarbejdere.

6.8 Hvis kunden er erhvervsdrivende, forældes kundens erstatningskrav mod Poul Schmith 12 måneder efter, at kunden er eller burde være blevet bekendt med de omstændigheder, der begrunder erstatningskravet, dog senest 3 år efter, at Poul Schmith har ydet rådgivningen, som erstatningskravet hidrører fra, til kunden.

6.9 Poul Schmith har tegnet ansvarsforsikring og stillet garanti hos Codan Forsikring A/S efter de regler, som Advokatsamfundet har fastsat, og ansvarsforsikringen dækker al advokatvirksomhed uanset hvor advokatvirksomheden udøves.

7. MARKEDSFØRING

7.1 Poul Schmith kan i sin markedsføring henvise til, at vi har fungeret som advokat for kunden i relation til opgaven, når opgaven er offentlig kendt, eller hvis vi har aftalt det med kunden.

8. KLAGER

8.1 Poul Schmith er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne i retsplejelovens § 126 og de advokatetiske regler om god advokatskik. Disse regler findes på Advokatsamfundets hjemmeside www.advokatsamfundet.dk.

8.2 Kunden kan ved utilfredshed med Poul Schmiths rådgivning eller behandling af en advokatopgave eller det fastsatte honorar altid kontakte den ansvarlige partner for opgaven eller den ansvarlige partner for det team, hvor opgaven bliver behandlet, eller Poul Schmiths managing partner.

8.3 Kunden kan også indgive klage over Poul Schmiths rådgivning eller behandling af en advokatopgave eller det fastsatte honorar til Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K eller ved at anvende Advokatnævnets digitale klageportal på Advokatsamfundets hjemmeside www.advokatsamfundet.dk.

9. LOVVALG OG VÆRNETING

9.1 Enhver tvist mellem en kunde og Poul Schmith skal løses i overensstemmelse med dansk ret.

9.2 Eventuelle tvister skal indbringes for den i medfør af retsplejeloven kompetente danske domstol.

ANSVARSFORSIKRING OG GARANTI

Codan Forsikring
Gammel Kongevej 60
1790 København V
codan@codan.dk