Mellemkommunal refusion: Fra juridisk sparring via hotline til ny sagsgangsbeskrivelse

Et spørgsmål om rette opholdskommune fik Ringsted Kommune til at kontakte Poul Schmiths Hotline for Mellemkommunal refusion. Kommunen blev på baggrund af svaret inspireret til at etablere en ny sagsgangsbeskrivelse for borgere med ukendt adresse.

Et spørgsmål om rette opholdskommune fik Ringsted Kommune til at kontakte Poul Schmiths Hotline for Mellemkommunal refusion. Kommunen blev på baggrund af svaret inspireret til at etablere en ny sagsgangsbeskrivelse for borgere med ukendt adresse.

Sagen kort - Mellemkommunal refusion i sag om borger under uddannelse med ukendt adresse

Ringsted Kommune kontaktede Poul Schmiths Hotline for Mellemkommunal refusion for at få rådgivning i en kompleks sag om rette opholdskommune.

Ringsted Kommune havde brug for sparring vedrørende, hvilken kommune der var betalingskommune for et forløb på den forberedende grunduddannelse (FGU) for en borger med ukendt adresse. Borgeren havde ifølge CPR adresse i Ringsted og var af kommunen blevet visiteret til FGU-opholdet. Men i perioden før uddannelsens start havde borgeren i en længere periode opholdt sig hos et familiemedlem i en anden kommune.

Mens borgeren gik på FGU, flyttede borgeren til en ny kommune og senere igen til en tredje kommune.

Ringsted Kommune efterspurgte i lyset af de mange flytninger en vurdering af, hvem der var hel eller delvis betalingskommune for FGU-opholdet.

Udbyttet af hjælp fra Hotline om Mellemkommunal refusion

Aleksander Lind og Jakob Lærkeholm Müller, begge advokater hos Poul Schmith, modtog henvendelsen, gennemgik sagen og udarbejdede et svar til Ringsted Kommune.

Hvilken kommune, der betaler et FGU-forløb, reguleres af FGU-loven. Lovens § 42, stk. 2 pegede mod, at Ringsted Kommune var betalingskommune for hele FGU-opholdet, da borgeren ifølge CPR havde bopæl i Ringsted. Men lovens § 44 åbnede døren for et andet spørgsmål. Nemlig om det kunne bevises, at borgerens faktiske adresse var hos familiemedlemmet i en anden kommune, og om denne kommune i virkeligheden var den rette betalingskommune i medfør af retssikkerhedslovens regler.

Ringsted Kommune endte med ikke at gå videre med sagen og forblev betalingskommune, da de vurderede, at de ikke kunne påvise, at en af de andre kommuner var betalingspligtig efter retssikkerhedslovens regler.

Alligevel har kommunen haft stor glæde af sparringen med Poul Schmiths Hotline for Mellemkommunal refusion.

Udover hjælp til den enkelte sag har sparringen med Poul Schmith fået Ringsted Kommune til at lave en ny sagsgangsbeskrivelse for borgere med ukendt adresse. Sagen har belyst, hvilke oplysninger Ringsted Kommune fremover skal være opmærksomme på og har betydet, at kommunen nu har en fast procedure for at notere disse oplysninger omkring borgeres ophold i andre kommuner. På den baggrund kan kommunens sagsbehandlere nu undgå at behandle sager om borgere, der reelt har erhvervet ny opholdskommune. På den måde undgår kommunen også at havne i situationer som den ovenstående.

Lotus Pia Lauritzen, økonomimedarbejder i Ringsted Kommune udtaler:

"Jeg har haft en super god sparring med Poul Schmiths Hotline på det mellemkommunale område. Jeg blev præsenteret for relevant lovgivning, som jeg ikke selv kunne fremsøge om en opholdskommuneproblematik, der skulle undersøges nærmere. Sparringen med Poul Schmith har fået Ringsted Kommune til at lave en sagsgangsbeskrivelse for ”borgere med ukendt adresse” i vores kommune."
- Lotus Pia Lauritzen, økonomimedarbejder i Ringsted Kommune, Arbejdsmarkedscenter.

Hvordan virker Poul Schmiths Hotline om Mellemkommunal refusion?

Mellemkommunal Hotline er Poul Schmiths tilbud til alle kommuner, der har spørgsmål vedrørende mellemkommunal refusion. Når en kommune kontakter Poul Schmith via hotlinen, hjælper juridiske eksperter kommunen med spørgsmål om bl.a., hvilken kommune der skal betale udgifter knyttet til udgiftstunge borgere. Hvis henvendelsen kan besvares på under tre timer, er rådgivningen uden salær.

Hvis henvendelsen kræver mere end tre timers arbejde, eller hvis det ikke vil være muligt at besvare henvendelsen uden gennemgang af dokumenter, vil vi advisere herom. I sådanne tilfælde kan der efter aftale oprettes en særskilt sag, som vil være omfattet af vores almindelige forretningsbetingelser.

Sidder du med en sag eller et spørgsmål, som du ønsker vores juristers blik på, er du velkommen til at kontakte vores hotline. Vi ser frem til at høre fra dig.


TILMELD DIG VORES NYHEDSBREVE

Mere end 20.000 personer abonnerer på vores nyhedsbreve og modtager løbende vores juridiske nyheder og publikationer. Nyhedsbrevene giver også et overblik over vores kurser, webinarer og netværksmøder, og fra tid til anden indeholder de information om særlige arrangementer inden for de områder, du interesserer dig for. Vi ser frem til at dele vores viden om juridiske emner med dig.